ЩОДО ЕФЕКТИВНОЇ НАСТУПНОСТІ
ЩОДО ЕФЕКТИВНОЇ НАСТУПНОСТІ МІЖ КЗ «ДНЗ № 30 ВМР» ТА
ЗАКЛАДУ КЗ «ЗШ І-ІІІ СТУПЕНІВ № 21ВМР»
«Шкільне навчання ніколи не
починається з порожнього місця, а завжди
спирається на певну стадію
розвитку, досягнутого дитиною ».
Л. С. Виготський
Лист. МОН України від №1/9-249 від 19.04.2018 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти»
Наступність між дошкільною та початковою освітою – це забезпечення неперервності здобуття людиною освіти. Наступність в освіті необхідна для створення єдиного освітнього процесу, що логічно продовжується від дитячого садка до школи. Цей процес допомагає досягти цілісного розвитку особистості.
Під час навчання у дітей формуються базові компетентності – вміння, знання та навички, які необхідні для подальшого навчання та життя загалом. Володіння українською та іншими мовами, математичні навички, знання в галузі природничих наук, техніки або культури – цьому дитина навчається в молодшій школі завдяки тим компетентностям, що сформувались у неї в закладі дошкільної освіти.
У дошкільному віці діти починають розвивати, зокрема допитливість, ініціативність, відповідальність, креативність, навички комунікації. Початкова освіта базується на цих навичках і поглиблює їх.
Перехід між дитячим садком і школою має бути поступовим, оскільки діти мають пройти період адаптації. Адаптація дитини буде значно легшою, якщо у перші роки навчання в школі будуть продовжувати та підіймати на інший рівень ту діяльність, яка була в дитячому садку. Наступність в освіті означає збереження основних видів діяльності дітей дошкільного віку в початковій школі, зокрема:
- спілкування;
- ігри;
- рухова активність;
- пізнавальна діяльність;
- засвоєння господарсько-побутових навичок;
- ліплення, малювання, аплікація, конструювання, слухання музики, спів, хореографія, театральна діяльність.
Серед ключових компонентів формули Нової української школи :
• новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації дитини в суспільстві;
• наскрізний процес виховання, спрямований на формування соціально-моральних цінностей;
• педагогіка, що грунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками;
• дитиноцентризм, орієнтація на потреби учня в освітньому процесі;
• нова структура школи, що сприятиме засвоєнню нового змісту і формуванню життєвих компетентностей;
• сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології навчання учнів, освітян і батьків у закладі освіти та поза його межами.
Наступність дошкільної і початкової освіти забезпечується шляхом єдності підходів до організації життєдіяльності дитини шостого та сьомого (восьмого) років життя незалежно від соціально-педагогічних умов здобуття освіти: заклад дошкільної освіти, перший клас початкової школи, група Центру розвитку дитини, сімейне виховання тощо. Діяльність закладів освіти щодо забезпечення наступності має здійснюється педагогічними колективами спільно і системно. Об’єднані зусилля педагогічних колективів закладу дошкільної і загальної середньої освіти та батьківської громадськості забезпечує психологічно виважений та успішний для дитини перехід з попереднього рівня – дошкільна освіта, на наступний – початкова освіта.